Rolex dominerer brugtmarkedet for ure men har mistet markedsandele
På markedet for brugte ure er Rolex den ubestridte konge. Over en tredjedel af brugtmarkedet udgøres af brugte Rolex ure, men en ny analyse fra Chrono24.com viser, at Rolex har mistet markedsandele.
Det er nærmest ved at blive et slogan – der er Rolex, og så er der alle de andre. Rolex er det største urmærke i verden. Nye tal viser, at Rolex sidder på cirka 32 procent af det samlede marked for nye schweiziske ur. Det har Time & Crown fornylig afdækket.
Det yderst populære urmærke sidder på cirka 32 procent af det samlede schweiziske marked for nye ure. Nu viser en ny analyse fra verdens største handelsplads for brugte ure (det sekundære marked), hvordan Rolex’ markedsposition har udviklet sig i perioden 2020 – 2024.
Chrono24.com har indhentet og analyseret data fra 2020, 2021, 2022, 2023 og 2024 for at se, hvordan diverse urmærkers salg på det sekundære marked har udviklet sig.
Analysen viser, at Rolex er den dominerende spiller på det sekundære marked. Således er 34,2 procent af den samlede omsætning på brugte ure hos Chrono24.com Rolex. Der er langt ned til nummer to, Omega, med 9,97 procent. På tredjepladsen kommer Patek Philippe med 6,68 procent af salget.
“Som branchens bannerfører har Rolex i høj grad draget nytte af boomet i salg af luksusure under pandemien (coronapandemien, red.). Med reduceret forbrug på rejser og andre forbrugsvarer – kombineret med en forlænget periode med lave renter – investerede mange i luksusure. Dette trak priserne på det sekundære marked op, hvilket yderligere styrkede Rolex’ markedsposition. Men i takt med, at markedet trinvis er normaliseret over de sidste tre år, har Rolex mistet markedsandele,” udtaler Balazs Ferenczi, Head of Content hos Chrono24.
Rolex er nummer et men mister markedsandele
Chrono24.coms analyse viser, at Rolex er klart nummer et og er tre gange større end nummer to på listen Omega. Dog er der, som Balazs Ferenczi påpeger, sket en forskydning, så andre urmærker har ædt sig ind på Rolex, når det kommer til brugte ure.
Således er Rolex’ markedsandel på det sekundære marked på blot to år faldet drastisk. I 2022, hvor urhypen var på sit højeste, sad Rolex på 43,9 procent af det sekundære marked. I 2024 er det tal faldet til 34,2 procent af markedet.
Chrono24 vurderer dog, at Rolex har et uudnyttet potentiale, så de kan genvinde noget af det tabte sekundære marked.
“Brandet er særligt stærkt i Tyskland med 41,1 procent markedsandel og i USA med 39,5 procent markedsandel. Men i Schweiz er markedsandelen markant lavere med 22,8 procent og i Hong Kong er den endnu lavere på kun 17,9 procent,” forklarer Balazs Ferenczi.
“Det ville ikke være overraskende, hvis det Geneve-baserede brand udvider sin dominans på det sekundære marked i de kommende år,” siger Ferenczi.
Han vurderer, at fordi Rolex’ er ejet af en velgørende fond og ikke er et børsnoteret selskab, der kvartal efter kvartal skal levere vækst, så kan Rolex tænke mere langsigtet og strategisk.
Her er de Rolex ure, der er steget mest i pris
Ursalgsplatformen har desuden opgjort, hvilket Rolex ure, der er steget mest i pris procentuelt i 2024. Det er overraskende klassiske modeller i mindre størrelser.
Ud af de otte ure på listen er de syv af modellerne Datejust og det sidste er et Yacht Master. Størrelsesmæssigt er 36 mm en yderst populær størrelse. Det kan indikere, at der på det sekundære marked er en voksende efterspørgsel fra kvinder og fra personer, der søger Rolex ure i mindre størrelser.
“28,8 procent af alle salg af Rolexure på platformen er Datejust modeller. Denne trend er især udpræget hos yngre købere under 30 år, der tilhører generation Z. I denne aldersgruppe er Datejust-modellen klart førende med hele 37 procent markedsandel,” forklarer Chrono24.com i analysen.
Her vil udviklingen blive interessant, da Rolex generelt over de senere år har øget størrelserne på på en del modeller. Datejust er dog en af de modeller, der kan fås i adskillelige mindre størrelser end 41 mm.